On is het snelst groeiende wereldwijde hardloopmerk. On, geboren in Zwitserland, uitgeroepen tot een van de beste start-ups van het land, heeft een lange weg afgelegd.
On werd geboren in de Zwitserse Alpen met één doel: een revolutie teweegbrengen in de sensatie van hardlopen. Het is allemaal gebaseerd op één radicaal idee. Zachte landingen gevolgd door explosieve starts. Of, zoals wij het noemen, rennen op wolken.
Drie vrienden, één missie
Het is niet alleen de liefde voor hardlopen die voormalig profsporter Olivier Bernhard en zijn vrienden David Allemann en Caspar Coppetti samenbracht. Ze waren toegewijd aan het ontwikkelen van een revolutionair idee. Dit is hun verhaal.
Na zijn pensionering van de professionele competitie wijdde drievoudig wereldkampioen duatlon en meervoudig Ironman-winnaar Olivier Bernhard zich aan het vinden van een hardloopschoen die hem de perfecte hardloopsensatie zou geven. Daarbij kwam hij in contact met een gelijkgestemde Zwitserse ingenieur die een idee had voor een nieuw soort hardloopschoen. In de jaren die volgden, zorgde de perfecte symbiose van hardloopervaring en technische expertise ervoor dat dat eerste radicale idee werd verfijnd.
Er werden tientallen prototypes ontwikkeld, maar het basisconcept – gedempte landing, stevige start – bleef de hele tijd voorop staan. Het was deze unieke loopsensatie die Caspar Coppetti en David Allemann overtuigde om ook aan boord te komen. Samen met Bernhard hebben ze in januari 2010 de On formeel opgericht in Zürich. Hun missie om een ​​productassortiment te ontwikkelen dat volledig in Zwitserland is ontwikkeld met behulp van de nieuwste technologie, kwam in een stroomversnelling.
Een maand later, in februari, wonnen de prototypes de ISPO BrandNew Award, een van de belangrijkste prijzen voor innovatie in de sport. Testlopers waren enthousiast en spraken over hardlopen op wolken. In juli 2010 hadden de eerste hardloopwinkels On-schoenen in de schappen.
Vandaag
Tien jaar later kun je On-hardloopschoenen kopen bij meer dan 6500 premium winkels in meer dan 50 landen. Naast het Europese hoofdkantoor in Zürich heeft On nu kantoren geopend in de VS, Japan, Australië en Brazilië. On-producten winnen internationale design- en technologieprijzen. En er is geen eindstreep in zicht.